Hoe gebruik ik mijn Bullet Journal voor meer positiviteit?

Sinds ongeveer een half jaar maak ik gebruik van een Bullet Journal. Ik zag er steeds van alles over voorbijkomen op Instagram & Pinterest en het leek me wel leuk om er zelf ook een aan te schaffen. Dus dat deed ik. En ik heb er nooit spijt van gehad, het is zo fijn om een combinatie te hebben van een agenda, notitieboek en to-do list die je zelf helemaal kunt invullen zoals je wilt. Ik deel graag meer over hoe je een Bullet Journal kunt inzetten voor meer positiviteit.

Hoe gebruik ik mijn Bullet Journal voor meer positiviteit?

Wat je in je Bullet Journal schrijft of hoe je de pagina’s indeelt is helemaal aan jou. Op Pinterest staat super veel inspiratie en ook op Instagram kun je zoeken op de hashtag #BulletJournal waarna er veel inspirerende accounts omhoog zullen komen.

De voornaamste reden dat ik mijn Bullet Journal gekocht heb is omdat ik:

  • Vaker creatief bezig wil zijn
  • Ontwikkelingen van mezelf wil bijhouden
  • Inzicht krijgen in mijn gewoontes
  • Positiviteit wil benadrukken

Hoe ik dit doe? Dat deel ik graag met je!

Maar eerst zal ik met je delen welke producten ik gebruik voor mijn Bullet Journal. De producten heb ik door gelinkt zodat je ze meteen kunt bekijken.

Bullet Journal

Maak een overzicht met je doelen

Ik heb dit aan het begin van het jaar gedaan – maar eigenlijk kan het op ieder moment: een overzicht maken van je doelen. Door je doelen op papier te schrijven krijg je een duidelijk overzicht van waar jij je op wilt richten én de kans is groter dat je doelen daadwerkelijk behaald wanneer je ze opschrijft/uitspreekt. Daarnaast heb je iets om op terug te kijken als je twijfelt waar je alle moeite voor doet.

Je kunt je doelen met pen opschrijven maar je kunt er ook voor kiezen om dit met doodles of tekeningen op te vullen. Dit is maar net wat je zelf mooi vindt en leuk vindt om te doen.

Mood tracker

Een duidelijk overzicht in je gemoedstoestand kan verhelderend zijn. Het kan inzicht geven in wanneer jij je minder goed voelde en waarom. Zijn er bepaalde momenten in de maand dat jij je standaard minder goed voelt? Bijvoorbeeld tijdens je menstruatie of volle maan? Door dit in kaart te brengen krijg je een duidelijk overzicht en als een dalende lijn in je humeur maandelijks rond dezelfde tijd terug komt, weet je wanneer je jezelf wat vrije dagen mag gunnen.

Ik combineerde een mood tracker met het tracken van hoeveel energie en pijn ik heb, om in kaart te brengen hoe dit van invloed is op mijn humeur.

Bullet Journal
Je ziet dat ik bij de datums ook noteer wanneer in ongesteld ben geweest, niet fit was of wanneer het volle maan is geweest, ook wanneer ik bij mijn therapeut geweest ben noteer ik dat omdat dit zaken zijn die van invloed kunnen zijn op mijn stemming, pijnlevel of energieniveau.

Doelen trackers

Je kunt verschillende doelen uitwerken in trackers, doelen als:

  • Hoeveel kilo je bent afgevallen
  • Het aantal bezoekers op je website
  • Hoeveel geld je hebt bespaard
  • Hoeveel volgers je hebt op social media kanalen

Teken deze tracker uit zodat je je voortgang goed kunt bijhouden. Is jouw doel om 10K bezoekers op je website te krijgen? Begin bij 0 en ga telkens 250 omhoog. Zo kun je de hokjes aanvinken tot de 10K.

Wil je 20 kg afvallen? Teken 20 hokjes die je kunt aankruisen en zet er eventueel 5 extra tussen; gun jezelf bij iedere 5 kg die je bent afgevallen iets waar je blij van wordt, zoals een manicure, een nieuw kledingstuk of een bezoekje aan de kapper. Dit motiveert om door te gaan – je weet dat wanneer je bij dat 5e hokje bent, er iets leuks op je staat te wachten.

Door zo’n tracker krijg je duidelijk inzicht in je doel en weet je precies waar je staat. Daarbij biedt het extra motivatie, win-win!

Voortgang/gewoonte trackers

Je kunt ook van bepaalde gewoontes een tracker maken, of om bij bepaalde zaken de voortgang te meten. Dingen die je kunt tracken:

  • Aantal uur dat je geslapen hebt
  • Hoe veel stappen je hebt gezet op een dag
  • Hoe vaak je naar de sportschool bent geweest
  • Hoe vaak je hebt gelezen, gemediteerd of in je Bullet Journal hebt gewerkt
  • Hoeveel water je gedronken hebt

Zoals je kunt zien is er van alles wat je kunt bijhouden, het doel van zo’n tracker is om inzicht te krijgen in jouw gewoonte. Hoe vaak doe je iets, ben je net zoveel met hobby’s bezig als je zou willen, beweeg je voldoende etc. Kies een aantal gewoontes die voor jou belangrijk zijn en wilt bijhouden. Het geeft overzicht.

Bullet Journal
Deze sleep tracker maakte ik een hele tijd terug. Omdat ik de tracker ’s morgens invulde besloot ik op de pagina ernaast wat positieve quotes te zetten zodat m’n ochtend meteen goed begon.

Bullet Journal

Maak een lijst met dingen die je leuk vindt om te doen

Maak in je bullet journal een lijst met dingen die je leuk vindt om te doen. Het is ten eerste leuk om te maken en om over na te denken en ten tweede is het een handige lijst om even op terug te kijken als je niet weet wat je wilt/kunt doen.

Zo’n happy list herinnert je aan alle leuke dingen die je kunt doen zodat je weer wordt opgeladen met positieve energie.

Schrijf op waar je dankbaar voor bent

Je kunt een weekly spread maken en bij iedere dag noteren waar je dankbaar voor bent. Echter is dit minder handig wanneer je je Bullet Journal ook als agenda wilt gebruiken. Je kunt per maand een pagina vrijhouden om bij te houden waar je blij van wordt. Ik noteer in het midden van 2 pagina’s ‘Favorieten van [maand]’ en schrijf daaromheen waar ik die maand dankbaar voor ben/ blij van werd.

Door te benoemen waar je dankbaar voor bent zul je merken dat er veel meer mooie, leuke en fijne dingen in je leven gebeuren dan je in eerste instantie denkt! Ook onthoud je het beter omdat je er nadruk op legt.

Bullet Journal
Rondom deze tekst schrijf ik al mijn leukste, mooiste en fijnste momenten van deze maand.

Jouw ideale dag / ochtend- & avondroutine

Hoe ziet jouw ideale dag – of ochtend of middag eruit? Maak twee overzichten, één van je ideale ochtend routine en één van je ideale avondroutine. Je kunt een lijn trekken van boven naar onder en daarbij de tijden noteren en wat je dan wilt doen.

Zo krijg je helder en overzichtelijk hoe jouw ideale ochtend of avond eruit ziet. Is jouw huidige ochtendritueel nog niet je ‘ideale’ ritueel? Zie het dan als leidraad om het voortaan anders te gaan doen!

Ook leuk om te lezen: Persoonlijke ontwikkeling, 9 tips om dit te stimuleren

Schrijf mooie, inspirerende quotes

In mijn bullet journal zitten verschillende pagina’s die ik volledig gebruikt heb om een mooie quote op de schrijven. Sowieso vind ik positieve, inspirerend en motiverende quotes erg leuk en als ik er eentje vindt die bij mij past, maak ik hier vaak een spread van in mijn bullet journal. Geeft toch weer een positieve boost en het is leuk om te doen. Ook belangrijk.

Bullet Journal

Gebruik je bullet journal voor meer positiviteit

Het doel van alle bovenstaande punten is om meer focus te leggen op dat wat je leuk vindt, wat voor jou belangrijk is en wat je wilt bereiken. Door deze dingen op papier te zetten krijg je een duidelijk overzicht en wordt het makkelijker om ook daadwerkelijk met deze zaken bezig te zijn.

Daarnaast vind ik het persoonlijk super fijn en ontspannend om bezig te zijn in mijn bullet journal. Het helpt me ook om mijn perfectionisme los te laten en sneller tevreden te zijn en het stimuleert mijn creativiteit en positiviteit. Uiteindelijk, als je je bullet journal goed bijhoudt en al je fantastische momenten op schrijft heb je een mooi herinneringen boek om later op terug te kijken!

Heb jij een bullet journal? Hoe gebruik jij ‘m?

 

VOLG POSTIEVELING VIA FACEBOOK & INSTAGRAM

 

In dit artikel wordt gebruik gemaakt van een affiliate link.

2 gedachten over “Hoe gebruik ik mijn Bullet Journal voor meer positiviteit?”

  1. Ik heb ook sinds twee maanden een bullet journal, maar dankzij jouw post ga ik er nog meer uit kunnen halen volgens mij. Bedankt! Je hebt me geïnspireerd ?

    Beantwoorden

Plaats een reactie