Een goed begin van de dag: 7 praktische (en leuke!) tips

Een goed begin van de dag, dat willen we natuurlijk allemaal. Toch is de ochtend lang niet van iedereen favoriet. Echter kun je het zo leuk (of niet leuk) maken als je zelf wilt. Je hebt namelijk altijd een keuze! Je kunt er dus voor kiezen om dingen anders te gaan doen zodat je ochtend wél leuk begint.

Hoe? Ik heb 7 tips voor je!

Een goed begin van de dag: 7 praktische (en leuke!) tips

Een goed begin van de dag kun je zelf creëren. Ben jij iemand die (vaak) een ochtend humeur heeft, altijd tijd tekort komt, en verstrooid de deur uit gaat? Tijd voor verandering!

Onderstaande tips zijn niet alleen praktisch, ze zijn ook nog eens leuk om uit te voeren. Breng ze dus meteen in de praktijk en ervaar wat het met je doet!

1. Lach als je wakker wordt

Klinkt misschien raar, zeker als je zelf (lichtelijk) gefrustreerd raakt van je wekker ‘s morgens.. Maar juist door een lach op je gezicht te toveren (gewoon een glimlach), komen er in je hersenen gelukshormonen vrij waardoor jij je echt beter zult voelen! Je hersenen weten niet het verschil tussen een echte of neppe lach. De samentrekking van je gezicht is voldoende.

Fake it ‘till you make it!

2. Trek je favoriete outfit aan

De kleding die je draagt, kan veel doen met hoe jij je over jezelf voelt. Denk maar eens aan dat moment dat je een geweldige outfit draagt, moeite hebt gedaan voor je uiterlijk en er op en top uitziet. Heerlijk gevoel he? Als je zo zeker bent van jezelf.

Geef jezelf dit gevoel iedere dag! Waarom kleding dragen die je eigenlijk niet leuk vindt als je ook gewoon kunt shinen? Dit geeft je zelfvertrouwen én je humeur een flinke boost!

3. Schrijf 10 minuten lang affirmaties op

Het lijkt misschien super lang om 10 minuten te schrijven, maar in mijn geval is dit vaak een voor en achterkant van een a5 notitieboekje. Dus dat valt mee! Positieve affirmaties zijn positieve woorden over jezelf, dit kan gaan over jouw gezondheid, liefdesleven, jezelf en eigenlijk alles.

Afin: je schrijft dus 10 minuten lang zinnen op als:

  • Ik accepteer mezelf volledig en keur mezelf helemaal goed precies zoals ik ben
  • Ik ben helemaal gezond en zorg op alle vlakken goed voor mezelf
  • Ik heb alle financiële middelen binnen handbereik, alles wat ik nodig heb komt naar mij toe

Zorg ervoor dat de zinnen in de toekomstige tijd geschreven zijn en geen ontkenningen (zoals niet, geen, zonder) vermeden worden.

Heb je geen 10 minuten ‘s morgens? Maak er 5 van, ook prima.

4. Doe een dansje!

Misschien niet het eerste waar je aan denkt in de ochtend maar het doet je zowel lichamelijk als mentaal goed als je dit wél gaat doen. Zet een lekker vrolijk nummer aan en blijf lekker dansen tot het nummer is afgelopen.

Door te bewegen komt er endorfine blij waardoor je een heerlijk gevoel krijgt in je lijf. Als je dit combineert met een lekker vrolijk nummer weet ik zeker dat je na die paar minuten een grote lach op je gezicht hebt.

5. Eet je favoriete ontbijt

Lekker eten doet altijd goed, toch? Begin je dag daarom met je favoriete ontbijt! Het is een simpele manier om je goed te voelen. Heb je ‘s morgens te weinig tijd om dit klaar te maken? Zorg er dan voor dat je de avond van te voren het een en ander voorbereid. Dat scheelt weer tijd!

6. Schrijf een positieve intentie op voor vandaag

Je dag beginnen met positieve gedachten is nooit verkeerd, geef er daarom extra aandacht aan! Neem een leuk notitieboekje of een bullet journal en schrijf iedere dag een positieve intentie op.

Denk aan:

  • Ik ben goed zoals ik ben
  • Vandaag laat ik mezelf zien
  • Ik kies vandaag bewust voor mezelf

Probeer er die dag ook een paar keer bij stil te staan en er bewust naar te handelen. Op die manier vergroot je je comfort-zone en werk je aan je zelfontwikkeling. Yes!

7. Don’t stress, take it easy

De beste tip die ik je kan geven voor een goed begin van de dag, is om ervoor te zorgen dat je niet hoeft te stressen. Stress geeft namelijk een behoorlijk negatief gevoel wat natuurlijk geen goed begin is van je dag.

Zorg er daarom voor dat je op tijd op staat, je spullen al klaar hebt liggen en tijd hebt voor een van de eerder genoemde tips. Als jij zorgt dat je ochtend lekker positief verloopt, zul je zien dat dit een grote impact maakt op hoe je de rest van de dag ervaart.

Lees ook: Positief denken: dit is waarom het je verder gaat helpen >>

Je hebt altijd een keuze

Jij kunt zelf bepalen hoe je je ochtend indeelt, wat je doet en welke gedachten je de meeste aandacht geeft. Kies positief! Zorg voor een fijne start van de dag en profiteer hier de rest van de dag van. Je hebt het zelf in de hand.

Hoe zorg jij voor een goed begin van de dag?

Plaats een reactie