Negatieve gedachten – Je hebt zelf een keuze wat je er mee doet!

Negatieve gedachten zijn vervelend maar niet per se slecht. Het overkomt je. Het is alleen aan jou wat je er mee doet. Blijf je er in hangen en ga je er volledig in mee, of laat je ze voor wat het is en trek je je er weinig van aan? Zelf heb ik lang geworsteld met negatieve gedachten en wist ik niet goed hoe ik er mee om moest gaan. Ondertussen heb ik mogen leren wat helpt en wil ik mijn kennis graag met je delen.

Negatieve gedachten: hoe ga je er mee om?

Negatieve gedachten kunnen veel invloed hebben op je stemming; een negatieve gedachten kan er namelijk voor zorgen dat jij gevuld wordt met angst, onzekerheid of irritatie. Je stemming wordt een stuk negatiever, je hebt geen focus of concentratie meer en alles voelt stom. Herkenbaar? En toch, is zo’n negatieve gedachten niet per se slecht. Het KAN namelijk veel invloed hebben maar dat HOEFT niet. Dit is afhankelijk van hoe jij er mee om gaat!

“Ik had tijdens mijn burn-out ook boos, verdrietig en gefrustreerd kunnen blijven. In paniek kunnen raken toen mijn contract niet verlengd werd, hopeloos op zoek gaan naar een nieuwe baan (…) en wegsijpelen in zelfmedelijde.

Was wel de makkelijkste keuze geweest, om eerlijk te zijn. Maar dit wílde ik niet.”

Laat jij je leiden door negativiteit?

Wanneer er een negatieve gedachten in je hoofd zit kun je er zelf voor kiezen wat je er mee doet:

  • Meestromen met de negativiteit en je stemming laten beïnvloeden, waarna je de hele dag lekker gaat mokken
  • Visualiseert dat de negatieve gedachten het op een wolk je hoofd weer verlaat
  • Zing de negatieve gedachten op een blij deuntje, hiermee ontkracht je alle negativiteit (Ga maar eens: Ik ben niks waard, dit had ik beter kunnen doen etc. zingen op de melodie van Vader Jacob; de kans is groot dat je in de lach schiet omdat het gewoon echt belachelijk klinkt, haha)
  • Schrijf de negatieve gedachten op en gooit het papiertje weg
  • Kijkt hoe je deze gedachten naar iets positiefs kunt ombuigen

En zo zijn er nog tig manieren hoe je kunt omgaan met negativiteit. Wat ik wil zeggen is dat die gedachten niet slecht of verkeerd is – ja, het is misschien vervelend maar jíj hebt een keuze hoe je er mee omgaat. Kijk, niemand verplicht je om mee te gaan met die negativiteit zodat je hele stemming naar de maan is, echt niet. Toch is dit voor velen wel een standaard reactie en dat is super jammer.

Wanneer je leert om van een afstandje naar je gedachten te luisteren en kijken, en probeert deze los te laten of om te buigen zul je merken dat het weinig invloed op je heeft. Je láát het je niet beïnvloeden maar kiest ervoor om er positief mee om te gaan.

Ja maar, houd ik mezelf zo niet voor de gek?

Positief denken wordt niet door iedereen als iets positiefs gezien. Er zijn mensen die beweren dat wanneer je positief denkt, en alles ombuigt naar iets positiefs, je uiteindelijk in een waanwereld leeft en je ogen sluit voor alles wat er in de wereld speelt. Echter hoeft dit zeker niet het geval te zijn.

Weet je, het is niet zo dat je lachend naar een begrafenis hoeft te gaan, dat je niet boos mag zijn om wat iemand je heeft aangedaan of dat je je tranen terug in je ogen moet duwen als je verdrietig bent. Absoluut niet. Positief denken gaat er niet om dat je altijd maar vrolijk bent het gaat erom hoe je omgaat met negatieve situaties, gedachten en gevoelens.

Een optimist ziet sneller kansen, mogelijkheden en oplossingen en bekijkt moeilijke dingen van de positieve kant; wat valt er te leren? Wat kan ik doen om het makkelijker te maken? Een pessimist daarentegen zal in negativiteit meegaan, zijn/haar verhaal 20x vertellen (want ze hebben het zó slecht) en geen moeite doen om de situatie zelf op te lossen.

Dit betekend niet dat de optimist in een waanwereld leeft, dit betekent dat de optimist het probleem bij zichzelf durft te zoeken en zichzelf kan aanzetten om het op te lossen zonder continu te klagen, anderen de schuld te geven en in de slachtofferrol te schieten.

negatieve gedachten

Jij bepaalt jouw reactie

Een situatie is van zichzelf niet goed of slecht – een situatie is zoals het is en jij geeft daar betekenis aan. Jij bepaalt uiteindelijk of deze goed of slecht is.

Eind 2016 kwam ik thuis te zitten met een burn-out, ik was te lang doorgegaan, had te veel stress gehad en kon niet meer. Ik was op, leeg, niks meer waard. Hoewel er een poging is gedaan tot re-integratie is dit volledig mislukt en ben ik niet meer teruggekeerd op de werkvloer. Eind april 2017 verliep mijn contract en werd niet verlengd.

Persoonlijk kan ik deze situatie – hoe vervelend het ook was, ik gun niemand een burn-out – wel zien als iets positiefs. Hoewel een burn-out op zich nou niet echt positief is. Natuurlijk is het vervelend dat mijn baan in de gehandicaptenzorg niet verlengd werd, dat ik ineens thuis zat zonder energie, zin in het leven of wat dan ook. Maar het heeft me ook veel moois gebracht; ik werd gedwongen om mijn leven anders in te delen, om mezelf beter te leren kennen, om dingen rigoureus anders te gaan doen. Het resultaat? Sinds eind april 2017 ben ik fulltime gaan ondernemen en een paar maanden later ben ik in therapie gegaan.

Ook interessant: Omgaan met stress – 7 succesvolle tips voor minder stress

Ik zag het als een kans

Het feit dat mijn contract niet verlengd werd zag ik als een kans – een mogelijkheid om te doen wat écht bij me past. Natuurlijk was mijn inkomen de eerste maanden te verwaarlozen maar ik wist dat dit de goede weg was. Ik voelde het. En nu, 2 jaar later gaat het (mede dankzij therapie!) stukken beter met me, ik heb mezelf beter leren kennen én ik ben nog steeds aan het ondernemen (wat absoluut steeds beter gaat!).

Doordat ik in deze moeilijke, donkere situatie durfde te kijken naar mogelijkheden en kansen heb ik mezelf kunnen motiveren om door te gaan. Om kansen aan te grijpen, om met volle angst vooruit te gaan – en dat deed ik. Stiekem ben ik zo, zo onwijs blij dat ik deze kans gekregen heb dat ik bijna dankbaar ben voor de klap die ik kreeg.

“Een optimist ziet sneller kansen, mogelijkheden en oplossingen en bekijkt moeilijke dingen van de positieve kant; wat valt er te leren? Wat kan ik doen om het makkelijker te maken? “

Dit kon ook anders..

Klinkt natuurlijk allemaal leuk, mooi en ‘ahh wat fijn dat het zo is uitgepakt’ maar ik heb hier wel keihard voor gewerkt. Het is niet komen aanwaaien, of zo.

Ik had tijdens mijn burn-out ook boos, verdrietig en gefrustreerd kunnen blijven. In paniek kunnen raken toen mijn contract niet verlengd werd, hopeloos op zoek gaan naar een nieuwe baan – met de gedachten dat tóch niemand me gaat aannemen – en wegsijpelen in zelfmedelijde. Was wel de makkelijkste keuze geweest, om eerlijk te zijn. Maar dit wílde ik niet.

Ik wilde door! Ik wilde achterhalen wat ik mocht leren van het feit dat ik zo keihard op m’n bek ben gegaan. Gebruik maken van de mogelijkheid om mezelf opnieuw te leren kennen en te ontdekken wat écht bij me past. En dat deed ik.. en kijk me nu, Positiviteitsgoeroe 😉

Je hebt een keuze

Negatieve gedachten, gevoelens en emoties mogen er zijn. Juist het toelaten ervan geeft ruimte, het belangrijkste is de manier hoe jij ermee omgaat. Een situatie, gedachten of gevoel is niet van zichzelf goed of slecht – het is er en dat is oké.

Jij geeft hier verder invulling aan. Doe dit positief.

Kun jij wel wat hulp gebruiken al het gaat om omgaan met negatieve gedachten? Ik help je er graag bij! Je kunt gratis en vrijblijvend een kennismakingsgesprek aanvragen, dan kijken we samen wat ik voor je kan betekenen!

VOLG POSITIEVELING VIA FACEBOOK & INSTAGRAM

2 gedachten over “Negatieve gedachten – Je hebt zelf een keuze wat je er mee doet!”

Plaats een reactie