Omgaan met stress: 7 succesvolle tips voor minder stress

Omgaan met stress is voor velen een lastig onderwerp; hoewel stress op zich gezond is, en je het zelfs af en toe nodig hebt kan langdurige stress juist zorgen voor problemen. Daarom is het van belang dat je leert omgaan met stress. Als je eenmaal weet wat werkt, zul je merken dat je veel minder lang in stress blijft hangen.

Omgaan met stress: 7 succesvolle tips voor minder stress

Uit ervaring weet ik heel goed wat je vooral niet moet doen als het gaat om chronische stress. Ik heb mezelf een burn-out ingewerkt omdat ik continu maar door bleef gaan en niet kon besluiten om mezelf ziek te melden op het werk. De stress liep zo hoog op, dat ik uiteindelijk echt niet meer kon. Ik was kapot, gesloopt. Opgebrand.

Tegelijkertijd heb ik daardoor ook mogen leren wat juist helpt bij het omgaan met stress; want dat is iets wat ik continu ervoer. Tegenwoordig – twee jaar na mijn burn-out – kan ik veel beter omgaan met stress en heb ik mogen ontdekken en ervaren wat bij me past.

Omgaan met stress: zo doe je dat!

1. Maak een planning en plan tijd in voor jezelf

Om stress te verminderen is het handig om een duidelijke, overzichtelijke planning te hebben zodat je weet wat je te doen staat. Probeer niet alleen voor één dag – maar bijvoorbeeld voor een week te plannen. Maak een planning met alle taken (werk, boodschappen, huishouden, afspraken etc.) die je moet doen en plan dit op een haalbare manier in. Zorg ervoor dat je ook voldoende tijd voor jezelf inplant. Tijd waarin je kunt ontspannen en kunt herstellen van alle stress.

Plan deze momenten iedere dag. Je kunt een boek gaan lezen, yoga beoefenen, mediteren, slapen als dat nodig is, of juist iets doen waar je plezier uithaalt.

Door deze momenten bewust, iedere dag te plannen zul je meer tot rust komen. Zet tijdens deze momenten je telefoon op stil zodat je echt met jezelf bezig bent en niet gestoord wordt. Hoewel het in het begin misschien lastig is om deze tijd voor jezelf écht te nemen – want: je hebt zó veel te doen – zul je deze momenten uiteindelijk steeds meer gaan waarderen.

Door bewust even niets te doen wat ‘moet’, kan je systeem meer tot rust komen. En jij dus ook.

Zelf gebruik ik de Purpuz Planner voor een goede, overzichtelijke planning.

omgaan met stress

2. Achterhaal wat jou de meeste stress geeft

Om te leren omgaan met stress is het ook goed om in kaart te brengen wat jou nou eigenlijk stress geeft. Is dat wanneer je tijdsdruk ervaart? Wanneer je iets moet doen wat je eigenlijk niet wilt? Is het je collega die de kantjes er vanaf werkt?

Door te achterhalen welke factoren triggers zijn voor jou, kun je ook gerichter leren omgaan met stress. Het is niet de bedoeling dat je deze situaties gaat vermijden – het is juist de bedoeling om het op zo’n manier aan te pakken dat je er weinig stress door ervaart.

Je kunt bijvoorbeeld je taken beter leren inplannen zodat je geen of minder last hebt van tijdsdruk. ‘Nee’ zeggen als je iets gevraagd wordt wat je niet wilt doen, of in gesprek gaan met je collega.

3. Beweeg vaker en leef gezond

Wanneer je veel stress ervaart kan het gunstig zijn om meer te gaan bewegen. En dan bedoel ik niet harder rennen op de werkvloer, maar echt tijd nemen om te sporten. Dit kan yoga zijn, fitness, wandelen met je hond of iets anders; zolang je maar in beweging komt.

Door te bewegen kun je stress afvoeren en komt er endorfine vrij – ook wel het gelukshormoon genoemd. Daarnaast zorgt het voor een lekker voldaan gevoel en je kunt je echt even op iets anders focussen.

Beweging is echter niet het enige wat belangrijk is; je hele gezondheid speelt een grote rol. Hoe gezonder je bent, hoe meer weerstand je kunt bieden. Richt je dus ook meer op gezond eten (vermijd suikers, drink genoeg) en slaap voldoende zodat je lichamelijk en geestelijke conditie gezond blijven.

“Wanneer je wilt leren omgaan met stress is het van belang om de signalen van je lichaam te leren herkennen. Het is een kunst om balans te vinden tussen de dingen die je moet doen, wilt doen en wat goed voor je is.”

4. Zoek hulp van een coach

Soms kom je er zelf niet uit en daar is niets mis mee. Ik heb een jaar nadat ik thuis zat hulp ingeschakeld van een coach en dat is de beste keuze die ik gemaakt heb. Het kan helpend zijn om je verhaal met iemand te kunnen delen die wat verder van je af staat. Iemand die met een frisse blik naar jouw situatie kijkt en je verder kan helpen.

Er is niets mis mee om hulp in te schakelen als je er zelf niet uitkomt. Liever hulp van een ander, dan langer dan nodig met stress rondlopen, toch?

Je kunt online coaching bij mij volgen, ik help je graag! Er zijn tegenwoordig heel verschillende coaches die kunnen helpen bij stress.

5. Relativeer je situatie

Stress kan ervoor zorgen dat de situatie groter wordt dan het eigenlijk is. Veel mensen blijven het negatieve verhaal herhalen – en krijgen hierop bevestiging – wat het alleen maar groter maakt.

Het is daarom belangrijk om te relativeren; om met eerlijke ogen naar de situatie te kijken. Oke, het is vervelend maar wat kan ik NU doen om het wat makkelijker te maken? Welke (kleine) stap kan ik zetten?

Daarnaast is het goed om het in een perspectief te plaatsen. Welke dingen heb je in je leven waar je wél gelukkig van wordt? Denk aan: je relatie, vrienden en familie, je huisdier, spelen met je kinderen of het uitvoeren van je hobby. Je probleem kan vervelend zijn, maar je bént niet je probleem en het is belangrijk om te realiseren dat het meer is in het leven.

Het klinkt misschien raar, maar het kan handig zijn om jezelf en het leven wat minder serieus te nemen. Dit wil niet zeggen dat je het probleem moet negeren, maar je mag er wat makkelijker mee om leren gaan.

Lees ook: Positief denken, dit is waarom het je verder gaat helpen

6. Druk de negatieve gevoelens niet weg

Misschien lijkt het tegenstrijdig, maar een onderdeel van leren omgaan met stress is ook dat je negatieve gevoelens er laat zijn. Het wegstoppen van emoties kan zorgen voor nog meer stress en dat is niet wat we kunnen gebruiken. Je mag frustratie, verdriet en boosheid er laten zijn; zolang je er maar niet in blijft hangen. Weet dat deze moeilijke momenten ook weer overgaan. De emoties die er zitten heb je waarschijnlijk al lange tijd verstopt. Juist door ze toe te laten kan het ook oplossen.

Je zult merken dat deze negatieve gevoelens en emoties uiteindelijk minder worden als jij ze de ruimte geeft. Heb je even flink kunnen huilen, je frustratie kunnen uiten of lekker boos kunnen zijn? Fijn! Dan is het nu weer tijd om je te focussen op iets waardoor jij je beter voelt. Ga even lekker sporten, tekenen, of iets anders waar je blij van wordt. Je zult merken dat je je daarna een stuk beter voelt.

7. Leer luisteren naar je lichaam

Wanneer je wilt leren omgaan met stress is het van belang om de signalen van je lichaam te leren herkennen. Het is een kunst om balans te vinden tussen de dingen die je moet doen, wilt doen en wat goed voor je is. Door vaker naar je lichaam te luisteren – wat in kan houden dat je vaker ‘nee’ moet zeggen, afspraken met verzetten of vaker tijd voor jezelf moet inplannen – kun je voorkomen dat je over je grenzen gaan.

Leren luisteren naar je lichaam is een heel proces maar uiteindelijk is dit belangrijk om permanent minder stress te ervaren. Door vaker voor jezelf te kiezen, te stoppen als je lichaam aangeeft dat het genoeg is geweest of jezelf af te zonderen als je dit nodig hebt kun je alles uiteindelijk beter volhouden.

Juist wanneer je deze signalen negeert en alsmaar doorgaat ‘zoals verwacht wordt’ zul je uitgeput raken en stress ervaren.

Ben wat liever voor jezelf; dat verdien je.

Omgaan met stress: blijf bij jezelf

In een maatschappij waarin veel verwacht wordt en presteren erg belangrijk is kan het moeilijk zijn om een tandje terug te doen. Toch is het belangrijk om heel dicht bij jezelf te blijven. Luister naar je lichaam, zeg vaker nee en doe wat jíj leuk vindt en wat voor jóu goed is.

Omgaan met stress doe je niet van de één op de andere dag. Maar door bovenstaande tips toe te gaan passen en te accepteren dat het oké is om een stapje terug te doen zul je merken dat het steeds makkelijker wordt.

En onthoud: de mooiste leermomenten komen voort uit de moeilijkste tijden. Er valt dus sowieso altijd iets waardevols uit te halen!

 

Omgaan met stress: hoe doe jij dat? Laat het weten in een reactie!

 

VOLG POSITIEVELING VIA FACEBOOK & INSTAGRAM

 

In dit artikel wordt gebruik gemaakt van een affiliate link

Plaats een reactie